کنترل تردد

تجهیزات اکسس کنترل چابک

تجهیزات دستگاه کنترل تردد شامل قطعات کاربردی و تخصصی است که عدم استفاده از آن، سیستم اکسس کنترل را بلااستفاده و یا با اختلال روبرو می سازد. در این یادداشت قصد داریم بسته به نیاز تان شما را با انواع  لوازم جانبی سیستم کنترل دسترسی آشنا کنیم.

قفل مقابل برقی

برای دربهای مکانیکی فلزی، چوبی و مکانیکی از این قفل ها استفاده می شود. قفل مقابل برقی از دستگاه کنترل تردد دستور می گیرد و درب را باز می کند. در واقع قفل مقابل برقی  مابین اکسس کنترل و زبانه درب ارتباط ایجاد می کند.


قفل مگنت در سیستم های کنترل تردد

در مواردی که امکان استفاده از قفل مقابل برقی وجود ندارد، (بطورمثال دربهای شیشه ای به دلیل ضخامت کم قطر درب نمی توان در آن از مقابل برقی استفاده نمود) در این شرایط از قفل های مگنت استفاده می شود قفل مگنت دارای یک نگهدارنده است که معمولا به قسمت بالای درب و چارچوب متصل می شود.
مکانیزیم  قفل به این شکل است که با جربان برق، قفل بسته می شود و درزمانی که برق قطع می شود درب اتوماتیک باز می گردد.

 

 با PUSH BOTEN آشنا شویم

BOTEN (پوش باتن) ازپرکاربردترین تجهیزات اکسس کنترل  است. اگر شما از طریق احراز هویت وارد اتاقی شوید و درصورتیکه هنگام خروج نیازی به احراز هویت مجدد نباشد(بعبارتی حساسیت  در خروج وجود نداشته باشد، در این مواقع  اقدام به نصب  کلید پوش باتن کناردرب خروجی می کنند.
پوش باتن در واقع یک کلید شاسی است که به  قفل مگنت، یا مقابل برقی متصل می شود و به طور مجزا به آن دستور می دهد.

کلید بدون تماس در چه مواردی کاربرد دارد؟

این کلید هم به مانند PUSH BOTEN عمل کند و به اتصالات  متصل می گردد با این تفاوت  که کلید آن غیر تماسی  است. کلید های بدون تماس سنسور حساسی را شامل می شودکه با قرار گرفتن دست به نزدیک آن سنسور به  قفل دستور داده و آن را باز می نماید.
موارد استفاده از این کلیدها استخر و سونا مراکز بهداشتی (بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و…)  است. ولی در ایام کرونا این کلیدها بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.

آرام بند در

آرام بندها در دربهای متصل به دستگاه های کنترل تردد یا فاقد  اکسس کنترل  بسیار معمول است و بارها آن را در بالای دربها ملاحظه کرده اید و در واقع بازویی است که به بسته شدن کامل درب بصورت ملایم کمک می کند.  سرویس و نگهداری این دستگاه ها بسیار اهمیت دارد.

با سنسور لای در به  امنیت بالاتر ورودی ها کمک کنید

از ملزومات مهم که در کنترل دسترسی امنیت را دوچندان می کند سنسور لای در است که شامل دو قطعه کوچک می باشد.یکی از این قطعات بر روی چهارچوب درب و دیگری بر روی دماغه درب نصب می گردد که  اگر به هردلیلی پس از ورود و خروج درب بسته نشد، سنسور به حراست و اوپراتور آلارم دهد.

اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت هم می تواند در تایید احراز هویت ورود و خروج  مهم باشد. در بازار اسکنر اثر انگشتی وجود دارد که می تواند به راحتی بافت تقلبی را تشخیص دهد. این قابلیت خود هزینه مدیریت و نظارت اکسس کنترل را کمتر هم می کند. از مزایای استفاده از اسکنر اثر انگشت نسبت به کارت این است که عامل احراز هویت مفقود نمی شود برعکس کارت ها که احتمال جابجایی و استفاده دیگران از آن وجود دارد.
از معایب اسکنر ها احتمال از بین رفتن اثر انگشت نیز وجود دارد که  در  برخی از مشاغل این امکان وجود دارد.

دستگاه تشخیص چهره از تجهیزات اکسس کنترل نوین

دستگاه فیس از پرطرفدارترین سیستم های اکسس کنترل است. که  در آن:

– سرعت پردازش و دقت در تشخیص چهره
– تشخیص دقیق جزئیات چهره واستخوان بندی صورت
– قدرت عملکرد در شب و نور خورشید
– مقاوم در برابر ضربات احتمالی

 دستگاه چهره با اتصال به دربهای مکانیکی و گیت کنترل تردد هم به رعایت مسائل بهداشتی می پردازد و از طرفی دیگر مجموعه امن تر خواهد بود.

ریموت رسیور

در برخی محل ها لزوما باید خود حراست کاملا به عبور ومرورها نظارت داشته باشند.
انها با ریموت کنترلی که با درب از راه دور ارتباط دارند. ورود و خروج ها را تایید می کنند و یا ازرفت و آمدها جلوگیری می کنند.
در این مواقع کنترل ازراه دور درب ها بهترین راهکار است. دربها با سنسور کنترل از راه دور که به قفل مقابل برقی یا قفل مگنت متصل است، توسط ریموت مدیرت می شوند.

 سسنور صحت عبور در گیت ها

این سنسور دارای 2 قطعه کوچک است که کناره داخلی بدنه گیت  نصب می شود . پرسنل ممکن است پس از اعلام حاضری با دستگاه حضور و غیاب دیگر از گیت گذر نکنند و به بیرون مجموعه بروند. با وجود این سنسور، حضور فرد در صورتی تایید می شود که نیروی کار حتما از درب گیت گذر کند و به داخل مجموعه بیاید. حاضری پرسنل در صورتی تایید نهایی می شود که از سنسور صحت عبورگذر کند. در حین عبور از این سنسور، درب گیت بسته شده و دیگر پرسنل نمی تواند به خارج مجموعه بازگردد، مگر اینکه  دوباره از طریق سیستم ساعت زنی بخواهد خارج شود.

ماژول  I/O از پیشرفته ترین تجهیزات اکسس کنترل

این ماژول (Door Module (DM-20)  در مراکز حساس، بسیار کاربرد دارد و  مانع حک کردن سیستم های احراز هویت می شود.  شما می دانید که تایید احراز هویت به صورت مقایسه ای انجام می گیرد یعنی یک نمونه اثر انگشت، چهره کد و مشخصات کارت  در سیستم ذخیره شده و هر دفعه  شناسایی که صورت می گیرد با  نمونه اول قیاس می شود.
مابین اکسس کنترل و درب، ماژول  I/O قرار می دهند تا ارتباطات به صورت رمزنگاری شده منتقل شود. در این صورت حکرها از خرابکاری در مراکز امنیتی عاجز خواهند شد.

 ماژول  CORSTATION  سیستم مقرون به صرفه

در مورد ماژول  COR STATION  پیش از این صحبت کرده ایم و در واقع برای محل هایی که درب های زیادی وجود دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست که  برای هر درب یک سیستم کنترل تردد  با مغز مجزا  تهیه گردد استفاده می شود (در واقع  یک مغز مرکزی است که دیگر دستگاه های کنترل تردد به آن متصل می گردد و تمام اطلاعات بجای اینکه در حافظه اکسس کنترل ها ذخیره شود در این هسته مرکزی ذخیره می گردد). این  قابلیت امنیت اطلاعاتی مجموعه را بالا می برد.

ماژول  O/M

این ماژول هم به مانند CORSTATION عمل می کند با این تفاوت که O/M برای دربهای آسانسور قابل استفاده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *